Dojcsák Dániel
110 millió kínai az iWiW-en?
Ha valami mérhetetlenül gyorsan terjed a természetben, akkor azt a biológiában többnyire járványnak nevezzük. Mostanság pedig a sokaság jelzője nem az annyian vannak, mint az oroszok, hanem mint a wiwesek. Ugyan a kínai lakosság még nincs benne a rendszerben, de a lehetőség megvan rá, sőt a hazai netpolgárok túlnyomó része taggá válhat két hónapon belül. Szerkesztőségünk az IWiW stáb vezetőjével, Cseh Gáborral készített interjút.
Azok kedvéért, akik nem bólogatnak bőszen a négybetűs szócska hallatán, az iWiW egy olyan rendszer, amelynek tagjai ismerősnek jelölhetik egymást egy képzeletbeli vonalat rajzolva barátaik között. Mivel ez minden felhasználó szintjén megtörténik, de csak meghívásos alapon lehet csatlakozni, ezért a közösség egy óriási hálózatként működik, ahol jelenleg még senki nincs egymástól néhány kapcsolatnyinál messzebb. Hiába, kicsi az ország. A rendszer lényege természetesen nem merül ki a jelölgetésben. Az integrált szolgáltatások révén kommunikálhatunk társainkkal, kereskedhetünk, kereshetünk és majd a jövőben valószínűleg a jelenleginél jóval szélesebb kínálattal függesztik rá a készítők az embereket a hálózatra. Cseh Gáborral folytatott beszélgetésünk során ezekre is fény derül, illetve számos az iWiW-vel kapcsolatosan gyakran feltett kérdést sikerült helyre rakni:
SG.hu: Mielőtt bejöttünk az irodába hallottam, hogy a kollegákkal érkezésed után egyből a látogatottsági statisztikákat beszéltétek meg. Mennyi eddig a látogatottságotok a mai napon? (reggel 10 óra)
Cseh Gábor: 91 ezer egyedi látogató és látogatások számában körülbelül a duplája kell, hogy legyen. A kollégákkal a tegnapi statisztikát néztük meg. Ugye a kezdeti komoly növekedés után volt egy stagnáló periódus, amíg nem lehetett meghívót küldeni. És ugye nemrégiben adtunk megint mindenkinek egy meghívási lehetőséget, ennek hatásait figyeljük. Korábban napi 200 ezer egyedi látogató volt, tegnap viszont már 280 ezer.
SG.hu: A meghívások korlátozásával egyből lelassultatok. Gondolod, hogy ez egy hype, ami le fog csengeni?
Cseh Gábor: Igazából mi teljesen másképp nézünk erre a dologra, mint ahogyan a média mostanában tárgyalja. Mindenki úgy aposztrofálja, mint egy médiaterméket, aminek kiemelkedően nagy látogatottsága és növekedése volt. Ezután természetes a kérdés amit feltettél, de mi egészen másképp tekintünk rá, akkor is, ha jelenleg mint médiatermék jól eladható. Nem az a lényeg, hogy más portálokkal összehasonlítva mennyi figyelmet tud vonzani, mennyi reklámfelületet tud eladni, hanem mi úgy nézzük, hogy van az iWiW, mint platform, aminek az alapja a kapcsolati háló, s jelenleg csupán csak ennek a kiépülése zajlik. Ez aztán később alapja tud lenni extra szolgáltatásoknak, akár magán az iWiW-en kívül is.
Visszatérve az eredeti kérdésre, maga ez a kiépülés valóban egy hype, ami mindenkinek egy élmény, egy egyedi tapasztalat, ami nyílván különbözik attól a szituációtól, mikor már mindenki napi szinten tudja használni igényei szerint, mondjuk VoIP-szolgáltatásra, vagy tudjon micropayment megoldással pénzügyeket intézni rajta keresztül.
SG.hu: Azért valljuk be, hogy hihetetlen számokat produkáltatok, nem mindennapi, hogy valaki ilyen hirtelen bekerül a TOP10 oldal közé hazánkban.
Cseh Gábor: Persze, ilyen még nem volt Magyarországon, de a világpiacon teljesen normális dolog, hogy jön egy új szolgáltatás ami jól meg van csinálva és alapvető igényeket elégít ki, akkor egyből bekerül a legnagyobbak közé. Ilyen volt Amerikában a myspace.com, ami szintén a semmiből érkezett és utolérte az MSN-t, a Yahoot, a Google-t.
SG.hu: Ez viszont nem egy készre gyártott termék volt, kíváncsi vagyok, hogy miből fejlődött ki. Ha jól tudom egy gráfelméleti kísérletből gyökerezik, de milyen út vezetett a tavaly októberi iWiWvé váláshoz?
Cseh Gábor: Ez így volt abszolút. Volt egy srác, Várady Zsolt, aki szoftverfejlesztéssel, webprogramozással is foglalkozott és beszélgetett egy barátnéjával, aki szociológus. Gondolkodtak együtt, hogy milyen érdekes lenne lerajzolni a kapcsolati hálókat, mondjuk az egyszerűség kedvéért számítógépen. A Zsolt készített valami primitív alap dolgot, ahol nem is volt meghívó, nem is kellett visszaigazolni a kapcsolatot sem és innen kezdődött a fejlesztés. Ahogy kerültek bele az emberek, egyre több újdonság is jött.
Az aktív felhasználók ötletei alapján való fejlődés egy elég hosszú periódus volt az iWiW életében. A srácok próbálkoztak egyesületet is létrehozni, de nem volt működőképes és mögé kellett tenni egy céget. Szépen növekedett 2,5 évig. Ekkor nyilvánvaló volt, hogy ugrani kell és a VirgoSystems Kft. - aki a kezdetektől a program mögött állt - hajlandó volt invesztálni ebbe és így jöhetett létre a mostani rendszer. A 2004 végi döntés után 2005. október 26-ra álltunk át, és amit hype-nak neveznek, az onnan kezdve datálódik.
SG.hu: Ettől kezdve viszont számos negatív aggály csendült fel a rendszerrel kapcsolatban, kezdjük mondjuk a jogászok aggályaival. Sokan sebezhető pontnak tartják a személyiségi jogok kérdését az iWiW-en belül. Mi a véleményetek erről? Vállalható-e az, hogy a rendszer alapján tökéletes személyiség profil hozható létre?
Cseh Gábor: Ez szándékos dolog. A rendszer nyílt, és azok a tagjai, akiknek nem nagyon van mit titkolni, akiknek nem kell titkolni, hogy kiket ismernek, vagy ha mégis, akkor megjegyzem, nem kell minden kapcsolatot létrehozni, tehát akit nem akarunk vállalni mások előtt, azt nem kötelező. Szerintünk fontos, hogy nyílt legyen. Én nem érzem ezeket a fennhangokat, de persze előfordul néhány embernél, hogy félti az adatait. Érdekes, hogy éppen egyetemistáknak jut eszébe, míg nagyvállalati vezetők vígan vállalják az 5-600 kapcsolatukat. Én leginkább sajnálatosnak érzem, hogy Magyarországon egy ilyen rendszerrel kapcsolatban fontos tud lenni ez a kérdés, persze biztosan befolyásolja a közelmúlt történelme, hogy nálunk ez így van. Ez egyfajta példamutatás is, mi tagok vállaljuk a nyíltságot.
SG.hu: Nem féltek, hogy visszanyal a fagyi? Nem fog a nagy szabadság hátrányt jelenteni? Sokan ezt jelölik meg jogi és etikai szintű problémaként is.
Cseh Gábor: Önkéntes adatközlés van az iWiW-en. Nem jelenik meg semmi, amit én nem akarok. Minden kapcsolatot vagy én kezdeményezek vagy jóváhagyok. Ha van valami, amit nem akarok hogy mások lássanak, akkor el tudom titkolni. Csak meghívóval lehet csatlakozni. Ezek miatt mi ilyen problémát nem látunk. Épp ellenkezőleg, úgy látjuk, hogy Magyarország már ott tart, hogy fontos vezetők, celebritások vállalják a kapcsolati rendszerüket. Elképzelhető, hogy vannak olyanok, akik ezt nem szeretnék, nem vállalják, ők valószínűleg nem csatlakoznak.
SG.hu: Ha jól tudom gyakran hadakoztok a bulvár sajtóval is.
Cseh Gábor: Annyira nem, de előfordult párszor. Még nem tudják, hogy használható-e adatgyűjtésre vagy nem. Mikor az első újságíró bejön a rendszerbe és talál egy celebritást és róla ezt, meg azt összegyűjtött és megírja, akkor nem veszi figyelembe, hogy ez ellentétes a mi felhasználási feltételeinkkel és hogy ezért ő anyagilag felelős (perelhető). De persze miért is tudná egy bulvár újságíró, hogy most mit tud ezzel ő kezdeni. Ha az itt szerzett információt nyilvánosságra hozza, akkor visszaélést követett el. Az Index - ami szerintem a legnagyobb bulvárlap - megcsinálta egyszer, hogy közölte valakinek még a feltöltött fotóit is, de többet nem fogja az biztos! Ez meg van már beszélve. SG.hu: Előfordulhat, hogy piackutatási célokra, vagy egyéb üzleti célra használjátok ezt a humán tömeget?
Cseh Gábor: Azt gondolom, hogy ha konkrét kutatásra akarnak adatot gyűjteni, akkor arra sokkal jobb rendszerek vannak. Marketing célokra természetesen használjuk, hiszen hirdetésekből tartjuk fent az oldalt és persze használjuk az adatokat, amiket a regisztráltak megadnak magukról. Ez szintén sérthet sok embert, de más oldalról is meg lehet közelíteni. Egyrészt az ilyesfajta adatfelhasználás nem jelenti azt, hogy harmadik félnek kiadnánk az információkat, sőt arra használjuk, hogy a felhasználókhoz ne jussanak el olyan üzenetek, amik őt nem érdeklik. Például tipikusan nőknek szóló üzeneteket ne kapjanak meg férfiak, a fiatalokat célzó hirdetéseket nem látják az idősebbek. Ez jó a hirdetőnek, mert hatékonyan tudja költeni a pénzét, jó a látogatónak, hiszen nincs olyan érzése, ami lehet más oldalakon, hogy miért hirdetik nekem ezt a sportcipőt, amikor én nem is futok, vagy miért van tele az oldal mosópor reklámmal. És persze jó nekünk is, mert olyan igényt tudunk kielégíteni ami már régóta létezik, csak most lett meg hozzá a technikai háttér.
SG.hu: Miből tartjátok fent az oldalt kiszolgáló kisebb atomerőműnyi szerverparkot és hozzá a sávszélességet? A jelenlegi szituációban nyilván nem a fiúknak nem-megjelenő mosóporreklámokból.
Cseh Gábor: A szervereket a T-Onlinetól béreljük (Az Adatparkban elhelyezett gépparkról van szó), de nem pénzben fizetünk nekik, hanem barterben, azaz promotáljuk a szolgáltatásaikat.
SG.hu: Tudsz mondani egy pár demográfiai vagy egyéb statisztikát, ami publikus? Férfi-nő arány, szinglik száma, üzenőfalas üzenetek száma?
Cseh Gábor: Önmagát szinglinek valló felhasználó valamivel több, mint 100 000 van, de valószínűleg az erről nem nyilatkozó 200 000 ember is ide tartozik. Ami az üzenőfalat illeti, egy átlagos napon körülbelül 11 ezer üzenetet látna, aki mindenkit ismerne a rendszerben. A nemek aránya viszont teljesen kiegyenlített, a felhasználók száma pedig 450 ezerhez közelít, az átlagéletkor 25 év körüli és a koreloszlás úgy néz ki, hogy 20-25 között vannak a legtöbben, így ott évfolyamonként 20-25 ezer ember található.
A 14 és 59 év közötti felhasználók aránya - november óta 26-ról 25 évre csökkent az átlagéletkor
SG.hu: Ennek nyilván az az oka, hogy ez a korosztály fogékony leginkább az internetes hype-okra, ők használják legtöbbet az internetet. Kezdenek bejönni ezeknek az embereknek a szülei, idősebb ismerősei?
Cseh Gábor: Nyilván vannak korosztályok akik lassabban reagálnak, de látjuk, hogy vannak már topikok 60 éven felülieknek is, és az átlagéletkor is tolódni fog felfelé.
SG.hu: A gépházblogban a hardveres háttér mellett egy leírás is olvasható az alkalmazásokról, ami egy dinamikusan fejleszthető környezetnek tűnik. A jelenlegi üzenetküldési és kommunikációs szisztéma elég fejletlen és kevés funkciót támogat. Várható a közeljövőben ennek a fejlesztése, új funkciók beépítése ide vagy a rendszer bármely egyéb részébe?
Cseh Gábor: Persze, komoly fejlesztések lesznek, de nem akarjuk ezt elkapkodni. Addig nem fogunk új szolgáltatást bevezetni, amíg nem érezzük szükségét. Elsődlegesen az a cél most, hogy a kapcsolati háló kiépüljön és úgy tűnik, hogy ezzel az egyszerű felülettel is gyorsan bővül a felhasználók száma, tehát meg kell várni míg kiépül, amíg elérjük a szaturációs pontot.
SG.hu: Hol látjátok ezt a pontot?
Cseh Gábor: A magyar internetpenetrációnak a nagyobb része, tehát a magyar internethasználók túlnyomó részét tagjaink között fogjuk látni. Itt nemcsak a napi felhasználókra gondolunk, hanem mindenkire, aki bármilyen rendszerességgel használja a világhálót.
SG.hu: Mennyi időt szántok erre?
Cseh Gábor: Ha megteremtettük az infrastruktúrát és megfelelő hardver áll rendelkezésre, akkor onnantól kezdve két hónap. Ezek hihetetlen adatoknak tűnnek, de ha a globális vagy amerikai tendenciákat figyeljük, akkor egyáltalán nem számítunk különlegesnek.
Az iWiW indulása óta 20%-kal csökkent a budapesti felhasználók aránya, erősődnek a lokális közösségek
SG.hu: Itt kapcsolódik a másik félelem a témához, ami kevésbé komoly, mint a jogi. Mit gondolsz az addiktív jellegéről a dolognak? Ez akár viccesnek is hathat, de sok ember képtelen leakadni az iWiW-ről. Valószínűleg ez okozza a magas látogatószámot is, hiszen nem naponta egyszer nézik meg a rendszert, hanem amikor elindítanak egy böngészőprogramot, akkor egy üzenőfalat mindenképp meg kell nézni vagy hogy bejelölt-e valaki. Ez szándékosan ilyen vagy ez az emberi természet hülyesége?
Cseh Gábor: Nyílván ez is szándékos, de annyi különbséggel, hogy nem az iWiW addiktív, hanem az embernek az ismerőseivel való kapcsolattartása. Ugyanígy addiktív a telefon is. Ha az embernek azt mondanák, hogy két hónapig nincs e-mail, akkor sokan furán néznének.
SG.hu: Igen, az e-mail függőséget már orvosok is vizsgálják.
Cseh Gábor: Ez elég populáris felvetés, hogy tönkre teszi az életünket, de szerintem ez badarság. Hiszen addig, amíg ez nem lép normális dolgok helyébe, addig nincs értelme addikcióról beszélni. Vagy csak annyiban, amennyiben a lekváros kenyér értelmében beszélünk róla, Ha megszeretem a lekváros kenyeret és nem ehetek, akkor rossz lesz nekem, de attól még normális, teljes életem lesz. Tehát az addiktológia valódi értelmében függőség beszélni nem lehet. Ugyanakkor a jelenséget mi már a régi wiwnél is így hívtuk, láttuk, hogy vannak addiktív elemei a rendszernek. Voltak akik már arra rá voltak szokva, pedig az fapados, kevésbé élő volt. Arra mentünk rá, hogy ez a faktor megnőjön és a számokból látszik, hogy ez sikerült is.
Azt viszont érteni kell, hogy itt az emberek nem a wiwre szoknak rá, mint ahogy a kemény drogos sem a tűre szokik rá, hanem az anyag által nyújtott érzésre. Itt is a saját ismerőseivel való kapcsolattartásra kattannak. SG.hu: A Wiwezés ma már gyakorlatilag tematizálja a fiatalok életét. Például két fiatal megismerkedésekor gyakran a bemutatkozás utáni első kérdés, hogy wiwen rajta vagy-e? Többek közt ez erősíti bennem az addiktív hype érzést.
Cseh Gábor: Ezt ugyan csak másodkézből tudom, mert nem mozgom gyakran társaságban, de sok helyről hallom, hogy ez tényleg így van. Ilyenkor örülök, hogy mennyire jól sikerült ez a dolog. Ez ugyanakkor csak egy eszköz. Ha találkozom valakivel egy üzleti szituációban akkor névjegykártyát cserélünk, ha este egy szórakozóhelyen találkozom valakivel és 25 éves vagyok, akkor a bemutatkozás után megbeszéljük, hogy wiwen fent vagyunk-e és másnap bejelöljük egymást. Ilyenkor az egyszeri találkozás általi gyenge kapcsolat erősödik, tehát ez elősegíti a kapcsolatok kiépülését.
SG.hu: Vajon van társadalomformáló hatása az ilyen felületeknek? Hiszen most például több száz ismerősömről pontosan tudom hogy hol van, mert látom, hogy átállította a várost, vagy éppen megnézem, hogy most hol dolgozik, mit csinál. A találkozások nagy részénél éppen ezek a témák, amik előkerülnek, nem veszik el ezáltal valami?
Cseh Gábor: Megint a telefonnal tudok előjönni. Attól, hogy fel tudsz valakit hívni, attól nem veszett el semmi, ha valamit tudsz jobban csinálni. Persze lehet vannak olyanok, akik az ismerkedésnél szeretik azt a részt amikor a közös ismerősöket veszik számba. Ha mégis társadalomformálási szempontból nézzük (nagy szavak), akkor a nyíltságot és a nemzetköziséget emelném ki.
Az iWiW főhadiszállása Budapesten
SG.hu: Beszéljünk a nemzetköziségről. Milyen lehetőségek vannak a rendszerben?
Cseh Gábor: Úgy építettük meg a rendszert, hogy határoktól független legyen. Ha te meghívsz egy felvidéki magyar ismerősödet és az ő ismerőseinek fele szlovák, akkor meg tudja őket is invitálni. Ők már szlovák nyelven érhetik el a szolgáltatást és a nyelvi határoktól függetlenül terjed a háló. Ez mindeddig nem történt meg. Hiába van bent sok szlovákiai magyar, valamiért nem hívják meg a szlovák haverokat. Vagy nincsenek nekik, amit kizártnak tartok, vagy meghívják, de azok nem jönnek, mindenesetre ez az elmozdulás nem történik meg.
SG.hu: Milyen változatok vannak még?
Cseh Gábor: Szlovák, román, orosz, cseh, lengyel, horvát, angol, német és akár kínai is, összesen 16 nyelv. Az adatlapodon magad is át tudod állítani, hogy kínai legyen a nyelv - mondjuk visszaállítani egy fokozattal bonyolultabb.
SG.hu: Ha ez elérhető kínai nyelven, akkor elméletileg elképzelhető, hogy hirtelen 110 millió kínai ugrik rá, ugyanis annyian interneteznek ott jelenleg.
Cseh Gábor: Igen, ez előfordulhat. Ha így lesz, akkor meg fogjuk oldani (nevet). Megjegyzem elég lenne, ha Lengyelországban beindulna, az is jóval komolyabb piac Magyarországnál.
SG.hu: Tesztek komolyabb lépéseket ez ügyben? Mi történik akkor, ha eléritek a célzott penetrációt? Mi van ha minden ember annyiszor keresi fel a wiwet, ahányszor géphez ül?
Cseh Gábor: Egyelőre nem teszünk semmit, hiszen jelenleg a magyar igények kielégítése is problémás. Ugyanakkor úgy van kialakítva a rendszer, hogy horizontálisan skálázható, és vannak ennél sokkal nagyobb terhelés alatt álló szájtok. Elég csak a korábban említett myspace-t megnézni, ahol a napi regisztrálók száma 100 000 felett van, és az oldalletöltések száma milliárdos.
SG.hu: Mennyien dolgoztok a Wiwen?
Cseh Gábor: Négyen.
SG.hu: Te mennyit töltesz naponta wiwezéssel?
Cseh Gábor: Munka szinten 2-3 órát naponta, de privát szinten maximum 10 percet. Van egy saját fórumunk, ott kommunikálok. Visszaigazolni az ismerősöket 3 másodperc, aktívan pedig én nem keresem az ismerősöket.
SG.hu: Mit kezdtek a kamu userekkel?
Cseh Gábor: A bogus usereket persze kitöröljük, a feljelentések száma alapján. A "hatóságok" figyelmének homlokterébe ugye azok kerülnek, akiket sokszor feljelentenek.
SG.hu: Egyéb szűrés létezik a wiwen? Fórumok, üzenőfal? Mennyi üzenet továbbítódik naponta?
Cseh Gábor: Nem szűrjük egyáltalán. Ugyan mindent lehet ellenőrizni, de nincs rá szükség. Üzenetküldés tekintetében erősebb napokon több mint fél millió üzenetet küldenek a felhasználók.
SG.hu: Hoax? Keményen megvágtátok egy ideje, de most megint lehet több címzettnek küldeni. Emiatt sokan spamládának hívják a Wiwet.
Cseh Gábor: Sok olyan került be a rendszerbe, akiknek eddig nem volt élő levelezése barátokkal és ugye egy újszülöttnek minden vicc új. Fontosnak tartjuk a körlevél küldési lehetőséget, ezért vannak csoportok. Mi alapvetően megteremtettük a spam elleni védekezési lehetőséget: korlátjai vannak az üzenetküldésnek, kizárhatók userek és akár a kapcsolatot meg is lehet szakítani, ha valakit az üzenőfalas rész idegesít. A felhasználási szokások egyre finomodnak, egyre többen értelmesen használják majd és egyre inkább felkészültek lesznek az értelmetlen felhasználás ellen.
SG.hu: Végső nagy összefoglalás gyanánt, hogyan fogalmaznád meg a laikus számára az iWiW rendszer lényegét?
Cseh Gábor: Igazából már készülnöm kellene erre a kérdésre, mert harmadszor hangzik el újságírótól. Ennek ellenére nem készültem és nem tudok frappánsat mondani. Valahogy úgy tudnám megfogalmazni, hogy ez a rendszer a haverokat teszi bele a számítógépbe, mert hiába van hiper-szuper géped meg interneted, a haverok mailcímei nincsenek meg. Inkább felhívod őket, hogy figyelj, mi a címed, küldök neked emailt? Az meg hülyeség!
Azok kedvéért, akik nem bólogatnak bőszen a négybetűs szócska hallatán, az iWiW egy olyan rendszer, amelynek tagjai ismerősnek jelölhetik egymást egy képzeletbeli vonalat rajzolva barátaik között. Mivel ez minden felhasználó szintjén megtörténik, de csak meghívásos alapon lehet csatlakozni, ezért a közösség egy óriási hálózatként működik, ahol jelenleg még senki nincs egymástól néhány kapcsolatnyinál messzebb. Hiába, kicsi az ország. A rendszer lényege természetesen nem merül ki a jelölgetésben. Az integrált szolgáltatások révén kommunikálhatunk társainkkal, kereskedhetünk, kereshetünk és majd a jövőben valószínűleg a jelenleginél jóval szélesebb kínálattal függesztik rá a készítők az embereket a hálózatra. Cseh Gáborral folytatott beszélgetésünk során ezekre is fény derül, illetve számos az iWiW-vel kapcsolatosan gyakran feltett kérdést sikerült helyre rakni:
SG.hu: Mielőtt bejöttünk az irodába hallottam, hogy a kollegákkal érkezésed után egyből a látogatottsági statisztikákat beszéltétek meg. Mennyi eddig a látogatottságotok a mai napon? (reggel 10 óra)
Cseh Gábor: 91 ezer egyedi látogató és látogatások számában körülbelül a duplája kell, hogy legyen. A kollégákkal a tegnapi statisztikát néztük meg. Ugye a kezdeti komoly növekedés után volt egy stagnáló periódus, amíg nem lehetett meghívót küldeni. És ugye nemrégiben adtunk megint mindenkinek egy meghívási lehetőséget, ennek hatásait figyeljük. Korábban napi 200 ezer egyedi látogató volt, tegnap viszont már 280 ezer.
SG.hu: A meghívások korlátozásával egyből lelassultatok. Gondolod, hogy ez egy hype, ami le fog csengeni?
Cseh Gábor: Igazából mi teljesen másképp nézünk erre a dologra, mint ahogyan a média mostanában tárgyalja. Mindenki úgy aposztrofálja, mint egy médiaterméket, aminek kiemelkedően nagy látogatottsága és növekedése volt. Ezután természetes a kérdés amit feltettél, de mi egészen másképp tekintünk rá, akkor is, ha jelenleg mint médiatermék jól eladható. Nem az a lényeg, hogy más portálokkal összehasonlítva mennyi figyelmet tud vonzani, mennyi reklámfelületet tud eladni, hanem mi úgy nézzük, hogy van az iWiW, mint platform, aminek az alapja a kapcsolati háló, s jelenleg csupán csak ennek a kiépülése zajlik. Ez aztán később alapja tud lenni extra szolgáltatásoknak, akár magán az iWiW-en kívül is.
Visszatérve az eredeti kérdésre, maga ez a kiépülés valóban egy hype, ami mindenkinek egy élmény, egy egyedi tapasztalat, ami nyílván különbözik attól a szituációtól, mikor már mindenki napi szinten tudja használni igényei szerint, mondjuk VoIP-szolgáltatásra, vagy tudjon micropayment megoldással pénzügyeket intézni rajta keresztül.
SG.hu: Azért valljuk be, hogy hihetetlen számokat produkáltatok, nem mindennapi, hogy valaki ilyen hirtelen bekerül a TOP10 oldal közé hazánkban.
Cseh Gábor: Persze, ilyen még nem volt Magyarországon, de a világpiacon teljesen normális dolog, hogy jön egy új szolgáltatás ami jól meg van csinálva és alapvető igényeket elégít ki, akkor egyből bekerül a legnagyobbak közé. Ilyen volt Amerikában a myspace.com, ami szintén a semmiből érkezett és utolérte az MSN-t, a Yahoot, a Google-t.
SG.hu: Ez viszont nem egy készre gyártott termék volt, kíváncsi vagyok, hogy miből fejlődött ki. Ha jól tudom egy gráfelméleti kísérletből gyökerezik, de milyen út vezetett a tavaly októberi iWiWvé váláshoz?
Cseh Gábor: Ez így volt abszolút. Volt egy srác, Várady Zsolt, aki szoftverfejlesztéssel, webprogramozással is foglalkozott és beszélgetett egy barátnéjával, aki szociológus. Gondolkodtak együtt, hogy milyen érdekes lenne lerajzolni a kapcsolati hálókat, mondjuk az egyszerűség kedvéért számítógépen. A Zsolt készített valami primitív alap dolgot, ahol nem is volt meghívó, nem is kellett visszaigazolni a kapcsolatot sem és innen kezdődött a fejlesztés. Ahogy kerültek bele az emberek, egyre több újdonság is jött.
Az aktív felhasználók ötletei alapján való fejlődés egy elég hosszú periódus volt az iWiW életében. A srácok próbálkoztak egyesületet is létrehozni, de nem volt működőképes és mögé kellett tenni egy céget. Szépen növekedett 2,5 évig. Ekkor nyilvánvaló volt, hogy ugrani kell és a VirgoSystems Kft. - aki a kezdetektől a program mögött állt - hajlandó volt invesztálni ebbe és így jöhetett létre a mostani rendszer. A 2004 végi döntés után 2005. október 26-ra álltunk át, és amit hype-nak neveznek, az onnan kezdve datálódik.
SG.hu: Ettől kezdve viszont számos negatív aggály csendült fel a rendszerrel kapcsolatban, kezdjük mondjuk a jogászok aggályaival. Sokan sebezhető pontnak tartják a személyiségi jogok kérdését az iWiW-en belül. Mi a véleményetek erről? Vállalható-e az, hogy a rendszer alapján tökéletes személyiség profil hozható létre?
Cseh Gábor: Ez szándékos dolog. A rendszer nyílt, és azok a tagjai, akiknek nem nagyon van mit titkolni, akiknek nem kell titkolni, hogy kiket ismernek, vagy ha mégis, akkor megjegyzem, nem kell minden kapcsolatot létrehozni, tehát akit nem akarunk vállalni mások előtt, azt nem kötelező. Szerintünk fontos, hogy nyílt legyen. Én nem érzem ezeket a fennhangokat, de persze előfordul néhány embernél, hogy félti az adatait. Érdekes, hogy éppen egyetemistáknak jut eszébe, míg nagyvállalati vezetők vígan vállalják az 5-600 kapcsolatukat. Én leginkább sajnálatosnak érzem, hogy Magyarországon egy ilyen rendszerrel kapcsolatban fontos tud lenni ez a kérdés, persze biztosan befolyásolja a közelmúlt történelme, hogy nálunk ez így van. Ez egyfajta példamutatás is, mi tagok vállaljuk a nyíltságot.
SG.hu: Nem féltek, hogy visszanyal a fagyi? Nem fog a nagy szabadság hátrányt jelenteni? Sokan ezt jelölik meg jogi és etikai szintű problémaként is.
Cseh Gábor: Önkéntes adatközlés van az iWiW-en. Nem jelenik meg semmi, amit én nem akarok. Minden kapcsolatot vagy én kezdeményezek vagy jóváhagyok. Ha van valami, amit nem akarok hogy mások lássanak, akkor el tudom titkolni. Csak meghívóval lehet csatlakozni. Ezek miatt mi ilyen problémát nem látunk. Épp ellenkezőleg, úgy látjuk, hogy Magyarország már ott tart, hogy fontos vezetők, celebritások vállalják a kapcsolati rendszerüket. Elképzelhető, hogy vannak olyanok, akik ezt nem szeretnék, nem vállalják, ők valószínűleg nem csatlakoznak.
SG.hu: Ha jól tudom gyakran hadakoztok a bulvár sajtóval is.
Cseh Gábor: Annyira nem, de előfordult párszor. Még nem tudják, hogy használható-e adatgyűjtésre vagy nem. Mikor az első újságíró bejön a rendszerbe és talál egy celebritást és róla ezt, meg azt összegyűjtött és megírja, akkor nem veszi figyelembe, hogy ez ellentétes a mi felhasználási feltételeinkkel és hogy ezért ő anyagilag felelős (perelhető). De persze miért is tudná egy bulvár újságíró, hogy most mit tud ezzel ő kezdeni. Ha az itt szerzett információt nyilvánosságra hozza, akkor visszaélést követett el. Az Index - ami szerintem a legnagyobb bulvárlap - megcsinálta egyszer, hogy közölte valakinek még a feltöltött fotóit is, de többet nem fogja az biztos! Ez meg van már beszélve. SG.hu: Előfordulhat, hogy piackutatási célokra, vagy egyéb üzleti célra használjátok ezt a humán tömeget?
Cseh Gábor: Azt gondolom, hogy ha konkrét kutatásra akarnak adatot gyűjteni, akkor arra sokkal jobb rendszerek vannak. Marketing célokra természetesen használjuk, hiszen hirdetésekből tartjuk fent az oldalt és persze használjuk az adatokat, amiket a regisztráltak megadnak magukról. Ez szintén sérthet sok embert, de más oldalról is meg lehet közelíteni. Egyrészt az ilyesfajta adatfelhasználás nem jelenti azt, hogy harmadik félnek kiadnánk az információkat, sőt arra használjuk, hogy a felhasználókhoz ne jussanak el olyan üzenetek, amik őt nem érdeklik. Például tipikusan nőknek szóló üzeneteket ne kapjanak meg férfiak, a fiatalokat célzó hirdetéseket nem látják az idősebbek. Ez jó a hirdetőnek, mert hatékonyan tudja költeni a pénzét, jó a látogatónak, hiszen nincs olyan érzése, ami lehet más oldalakon, hogy miért hirdetik nekem ezt a sportcipőt, amikor én nem is futok, vagy miért van tele az oldal mosópor reklámmal. És persze jó nekünk is, mert olyan igényt tudunk kielégíteni ami már régóta létezik, csak most lett meg hozzá a technikai háttér.
SG.hu: Miből tartjátok fent az oldalt kiszolgáló kisebb atomerőműnyi szerverparkot és hozzá a sávszélességet? A jelenlegi szituációban nyilván nem a fiúknak nem-megjelenő mosóporreklámokból.
Cseh Gábor: A szervereket a T-Onlinetól béreljük (Az Adatparkban elhelyezett gépparkról van szó), de nem pénzben fizetünk nekik, hanem barterben, azaz promotáljuk a szolgáltatásaikat.
SG.hu: Tudsz mondani egy pár demográfiai vagy egyéb statisztikát, ami publikus? Férfi-nő arány, szinglik száma, üzenőfalas üzenetek száma?
Cseh Gábor: Önmagát szinglinek valló felhasználó valamivel több, mint 100 000 van, de valószínűleg az erről nem nyilatkozó 200 000 ember is ide tartozik. Ami az üzenőfalat illeti, egy átlagos napon körülbelül 11 ezer üzenetet látna, aki mindenkit ismerne a rendszerben. A nemek aránya viszont teljesen kiegyenlített, a felhasználók száma pedig 450 ezerhez közelít, az átlagéletkor 25 év körüli és a koreloszlás úgy néz ki, hogy 20-25 között vannak a legtöbben, így ott évfolyamonként 20-25 ezer ember található.
A 14 és 59 év közötti felhasználók aránya - november óta 26-ról 25 évre csökkent az átlagéletkor
SG.hu: Ennek nyilván az az oka, hogy ez a korosztály fogékony leginkább az internetes hype-okra, ők használják legtöbbet az internetet. Kezdenek bejönni ezeknek az embereknek a szülei, idősebb ismerősei?
Cseh Gábor: Nyilván vannak korosztályok akik lassabban reagálnak, de látjuk, hogy vannak már topikok 60 éven felülieknek is, és az átlagéletkor is tolódni fog felfelé.
SG.hu: A gépházblogban a hardveres háttér mellett egy leírás is olvasható az alkalmazásokról, ami egy dinamikusan fejleszthető környezetnek tűnik. A jelenlegi üzenetküldési és kommunikációs szisztéma elég fejletlen és kevés funkciót támogat. Várható a közeljövőben ennek a fejlesztése, új funkciók beépítése ide vagy a rendszer bármely egyéb részébe?
Cseh Gábor: Persze, komoly fejlesztések lesznek, de nem akarjuk ezt elkapkodni. Addig nem fogunk új szolgáltatást bevezetni, amíg nem érezzük szükségét. Elsődlegesen az a cél most, hogy a kapcsolati háló kiépüljön és úgy tűnik, hogy ezzel az egyszerű felülettel is gyorsan bővül a felhasználók száma, tehát meg kell várni míg kiépül, amíg elérjük a szaturációs pontot.
SG.hu: Hol látjátok ezt a pontot?
Cseh Gábor: A magyar internetpenetrációnak a nagyobb része, tehát a magyar internethasználók túlnyomó részét tagjaink között fogjuk látni. Itt nemcsak a napi felhasználókra gondolunk, hanem mindenkire, aki bármilyen rendszerességgel használja a világhálót.
SG.hu: Mennyi időt szántok erre?
Cseh Gábor: Ha megteremtettük az infrastruktúrát és megfelelő hardver áll rendelkezésre, akkor onnantól kezdve két hónap. Ezek hihetetlen adatoknak tűnnek, de ha a globális vagy amerikai tendenciákat figyeljük, akkor egyáltalán nem számítunk különlegesnek.
Az iWiW indulása óta 20%-kal csökkent a budapesti felhasználók aránya, erősődnek a lokális közösségek
SG.hu: Itt kapcsolódik a másik félelem a témához, ami kevésbé komoly, mint a jogi. Mit gondolsz az addiktív jellegéről a dolognak? Ez akár viccesnek is hathat, de sok ember képtelen leakadni az iWiW-ről. Valószínűleg ez okozza a magas látogatószámot is, hiszen nem naponta egyszer nézik meg a rendszert, hanem amikor elindítanak egy böngészőprogramot, akkor egy üzenőfalat mindenképp meg kell nézni vagy hogy bejelölt-e valaki. Ez szándékosan ilyen vagy ez az emberi természet hülyesége?
Cseh Gábor: Nyílván ez is szándékos, de annyi különbséggel, hogy nem az iWiW addiktív, hanem az embernek az ismerőseivel való kapcsolattartása. Ugyanígy addiktív a telefon is. Ha az embernek azt mondanák, hogy két hónapig nincs e-mail, akkor sokan furán néznének.
SG.hu: Igen, az e-mail függőséget már orvosok is vizsgálják.
Cseh Gábor: Ez elég populáris felvetés, hogy tönkre teszi az életünket, de szerintem ez badarság. Hiszen addig, amíg ez nem lép normális dolgok helyébe, addig nincs értelme addikcióról beszélni. Vagy csak annyiban, amennyiben a lekváros kenyér értelmében beszélünk róla, Ha megszeretem a lekváros kenyeret és nem ehetek, akkor rossz lesz nekem, de attól még normális, teljes életem lesz. Tehát az addiktológia valódi értelmében függőség beszélni nem lehet. Ugyanakkor a jelenséget mi már a régi wiwnél is így hívtuk, láttuk, hogy vannak addiktív elemei a rendszernek. Voltak akik már arra rá voltak szokva, pedig az fapados, kevésbé élő volt. Arra mentünk rá, hogy ez a faktor megnőjön és a számokból látszik, hogy ez sikerült is.
Azt viszont érteni kell, hogy itt az emberek nem a wiwre szoknak rá, mint ahogy a kemény drogos sem a tűre szokik rá, hanem az anyag által nyújtott érzésre. Itt is a saját ismerőseivel való kapcsolattartásra kattannak. SG.hu: A Wiwezés ma már gyakorlatilag tematizálja a fiatalok életét. Például két fiatal megismerkedésekor gyakran a bemutatkozás utáni első kérdés, hogy wiwen rajta vagy-e? Többek közt ez erősíti bennem az addiktív hype érzést.
Cseh Gábor: Ezt ugyan csak másodkézből tudom, mert nem mozgom gyakran társaságban, de sok helyről hallom, hogy ez tényleg így van. Ilyenkor örülök, hogy mennyire jól sikerült ez a dolog. Ez ugyanakkor csak egy eszköz. Ha találkozom valakivel egy üzleti szituációban akkor névjegykártyát cserélünk, ha este egy szórakozóhelyen találkozom valakivel és 25 éves vagyok, akkor a bemutatkozás után megbeszéljük, hogy wiwen fent vagyunk-e és másnap bejelöljük egymást. Ilyenkor az egyszeri találkozás általi gyenge kapcsolat erősödik, tehát ez elősegíti a kapcsolatok kiépülését.
SG.hu: Vajon van társadalomformáló hatása az ilyen felületeknek? Hiszen most például több száz ismerősömről pontosan tudom hogy hol van, mert látom, hogy átállította a várost, vagy éppen megnézem, hogy most hol dolgozik, mit csinál. A találkozások nagy részénél éppen ezek a témák, amik előkerülnek, nem veszik el ezáltal valami?
Cseh Gábor: Megint a telefonnal tudok előjönni. Attól, hogy fel tudsz valakit hívni, attól nem veszett el semmi, ha valamit tudsz jobban csinálni. Persze lehet vannak olyanok, akik az ismerkedésnél szeretik azt a részt amikor a közös ismerősöket veszik számba. Ha mégis társadalomformálási szempontból nézzük (nagy szavak), akkor a nyíltságot és a nemzetköziséget emelném ki.
Az iWiW főhadiszállása Budapesten
SG.hu: Beszéljünk a nemzetköziségről. Milyen lehetőségek vannak a rendszerben?
Cseh Gábor: Úgy építettük meg a rendszert, hogy határoktól független legyen. Ha te meghívsz egy felvidéki magyar ismerősödet és az ő ismerőseinek fele szlovák, akkor meg tudja őket is invitálni. Ők már szlovák nyelven érhetik el a szolgáltatást és a nyelvi határoktól függetlenül terjed a háló. Ez mindeddig nem történt meg. Hiába van bent sok szlovákiai magyar, valamiért nem hívják meg a szlovák haverokat. Vagy nincsenek nekik, amit kizártnak tartok, vagy meghívják, de azok nem jönnek, mindenesetre ez az elmozdulás nem történik meg.
SG.hu: Milyen változatok vannak még?
Cseh Gábor: Szlovák, román, orosz, cseh, lengyel, horvát, angol, német és akár kínai is, összesen 16 nyelv. Az adatlapodon magad is át tudod állítani, hogy kínai legyen a nyelv - mondjuk visszaállítani egy fokozattal bonyolultabb.
SG.hu: Ha ez elérhető kínai nyelven, akkor elméletileg elképzelhető, hogy hirtelen 110 millió kínai ugrik rá, ugyanis annyian interneteznek ott jelenleg.
Cseh Gábor: Igen, ez előfordulhat. Ha így lesz, akkor meg fogjuk oldani (nevet). Megjegyzem elég lenne, ha Lengyelországban beindulna, az is jóval komolyabb piac Magyarországnál.
SG.hu: Tesztek komolyabb lépéseket ez ügyben? Mi történik akkor, ha eléritek a célzott penetrációt? Mi van ha minden ember annyiszor keresi fel a wiwet, ahányszor géphez ül?
Cseh Gábor: Egyelőre nem teszünk semmit, hiszen jelenleg a magyar igények kielégítése is problémás. Ugyanakkor úgy van kialakítva a rendszer, hogy horizontálisan skálázható, és vannak ennél sokkal nagyobb terhelés alatt álló szájtok. Elég csak a korábban említett myspace-t megnézni, ahol a napi regisztrálók száma 100 000 felett van, és az oldalletöltések száma milliárdos.
SG.hu: Mennyien dolgoztok a Wiwen?
Cseh Gábor: Négyen.
SG.hu: Te mennyit töltesz naponta wiwezéssel?
Cseh Gábor: Munka szinten 2-3 órát naponta, de privát szinten maximum 10 percet. Van egy saját fórumunk, ott kommunikálok. Visszaigazolni az ismerősöket 3 másodperc, aktívan pedig én nem keresem az ismerősöket.
SG.hu: Mit kezdtek a kamu userekkel?
Cseh Gábor: A bogus usereket persze kitöröljük, a feljelentések száma alapján. A "hatóságok" figyelmének homlokterébe ugye azok kerülnek, akiket sokszor feljelentenek.
SG.hu: Egyéb szűrés létezik a wiwen? Fórumok, üzenőfal? Mennyi üzenet továbbítódik naponta?
Cseh Gábor: Nem szűrjük egyáltalán. Ugyan mindent lehet ellenőrizni, de nincs rá szükség. Üzenetküldés tekintetében erősebb napokon több mint fél millió üzenetet küldenek a felhasználók.
SG.hu: Hoax? Keményen megvágtátok egy ideje, de most megint lehet több címzettnek küldeni. Emiatt sokan spamládának hívják a Wiwet.
Cseh Gábor: Sok olyan került be a rendszerbe, akiknek eddig nem volt élő levelezése barátokkal és ugye egy újszülöttnek minden vicc új. Fontosnak tartjuk a körlevél küldési lehetőséget, ezért vannak csoportok. Mi alapvetően megteremtettük a spam elleni védekezési lehetőséget: korlátjai vannak az üzenetküldésnek, kizárhatók userek és akár a kapcsolatot meg is lehet szakítani, ha valakit az üzenőfalas rész idegesít. A felhasználási szokások egyre finomodnak, egyre többen értelmesen használják majd és egyre inkább felkészültek lesznek az értelmetlen felhasználás ellen.
SG.hu: Végső nagy összefoglalás gyanánt, hogyan fogalmaznád meg a laikus számára az iWiW rendszer lényegét?
Cseh Gábor: Igazából már készülnöm kellene erre a kérdésre, mert harmadszor hangzik el újságírótól. Ennek ellenére nem készültem és nem tudok frappánsat mondani. Valahogy úgy tudnám megfogalmazni, hogy ez a rendszer a haverokat teszi bele a számítógépbe, mert hiába van hiper-szuper géped meg interneted, a haverok mailcímei nincsenek meg. Inkább felhívod őket, hogy figyelj, mi a címed, küldök neked emailt? Az meg hülyeség!